Penghijrahan Tahunan Ketam Merah

Bookmark and Share
Penghijrahan Tahunan Ketam Merah


Pulau Krismas ialah satu pulau Australia kecil di the Indian Ocean, 2,600 kilometer barat laut bandar raya Perth , itu ialah rumah bagi spesis haiwan dan tumbuhan. Pulau terutama sekali dikenali untuk populasi luar biasa merah Pulau Krismas ketam-ketamnya, satu spesies ketam tanah yang adalah endemik ke pulau itu , dan penghijrahan hebat mereka dari hutan ke pantai setiap tahun semasa musim pembiakbakaan.

Pada awal musim hujan (yang mana biasanya ada Oktober / November), atas 50 juta dewasa ketam-ketam merah tiba-tiba mula bermigrasi dari hutan ke pantai membiak. Penghijrahan biasanya ada menyelaraskan di seluruh pulau. Lelaki mendahului gelombang pertama penghijrahan dan disertai oleh perempuan ketika mereka membangun. Ketam-ketam ambil kira-kira lima untuk tujuh hari mencapai laut. Hujan dan lembap keadaan mendung menjadikan perjalanan mereka ke laut panjang dan sukar.



Semasa penghijrahan puncak kali, seksyen-seksyen jalan-jalan di mana ketam-ketam marah dalam jumlah yang tinggi ialah ditutup kepada kereta-kereta untuk jangka masa-jangka masa pendek masa. Merah lembayung carapaces dan ketumpatan curam ketam-ketam membuat laluan-laluan mereka ke laut dapat dilihat dari udara.

Selepas mengawan perempuan membebaskan telur-telur mereka ke dalam lubang-lubang kecil di laut di mana hac , dan larva muda membangunkan ke dalam ketam-ketam kecil kecil. Selepas tinggal lebih kurang sebulan di lautan, ketam-ketam muda, hanya lima millimeter merentasi, diiringi oleh orang-orang dewasa membuat rumah belakang pengembaraan sejauh mereka. Atas sampai pedalaman, ketam-ketam menghilangkan diri ke dalam singkapan berbatu batan, cawangan-cawangan pokok yang tumbang dan puing di lantai hutan untuk berikutnya tiga tahun.


Aktiviti manusia telah membawa kepada bilangan yang bertambah ketam-ketam merah dibunuh semasa penghijrahan tahunan mereka. Ketam-ketam membahayakan penyahhidratan apabila mereka ialah terpaksa kepada kawasan-kawasan silang membersihkan litupan hutan dan banyak ribuan orang-orang dewasa dan muda adalah kemik oleh kenderaan ketika mereka menyeberang jalan-jalan. Untuk melindungi ketam-ketam dari dihempap oleh kenderaan, kakitangan Christmas Island National Park beberapa jalan juga buat sementara waktu ditutup dan tanda-tanda lintasan ketam membangunkan di tempat. Dinding-dinding dan pagar plastik sepanjang jalan-jalan juga dibina untuk bergerak ketam-ketam bagi 'lintasan ketam' dan 'jambatan-jambatan ketam di mana mereka boleh dengan selamat silang.

Penghijrahan ketam dan jambatan ketam telah menjadi satu tarikan pelancong besar.
















{ 0 komentar... Views All / Send Comment! }

Posting Komentar

Powered By Blogger